Lesepraksiser I barnehagen.

Lesepraksiser I barnehagen er ei pensumbok som vi jobber med på fordypning språk litteratur og nye medier. Her er det spesielt et kapitell som jeg er blitt fan av. Kapitel 9 skrevet av Trine Solstad handler om multimodal lesepraksis, det å gå inn i litteraturen på mange måter. Leseaktiviteter er mer enn bare bilder, ord og muntlig språk. Det er også konkreter, dramatisering, lek og samtaler. Det handler om å gi barna en estetisk leseopplevelse hvor barna får mulighet for aktiv deltagelse både verbalt og kroppslig. For å lykkes med høytlesing som estetisk teksterfaring trekker Trine Solstad frem en økologisk modell for multimodal lesepraksis som rommer en rekke punkter som kan påvirke det helhetlige syn på lesing i barnehagen.
Tekstene, leserne, leserommene,samtalene, leseaktivitetene og leseprosesser er elementene i modellen. Jeg tenker at når man bevisst jobber med litteratur på denne måten for å gi barna en estetisk teksterfaring så fyller man også rammeplanens krav om at barna skal møte varierte formidlingsmåter, oppleve fordypning og progresjon.
I praksis høsten 2022 jobbet barnehagen med tema eventyr. Her var det rik mulighet for å gå i dybden med et utvalgt eventyr.
Vi jobbet med eventyret "Prinsessa som ingen kunne målbinne" skrevet ned av Asbjørnsen og Mo og hadde hele tiden een økologiske modellen for multimodal lesepraksis i bakhodet. Vi leste eventyret, hadde muntlig fortelling med konkreter, dramatisering og produserte film sammen med barna. Dette opplevdes som en fantastisk måte å bli kjent med eventyret på samtidig som det åpnet opp for gode samtaler rundt teksten. Barna ble i prosessen ikke bare passive mottagere, men aktive produsenter. Vi reflekterte også over hvor enkelt det var og gå veien om alle fagområdene fra rammeplanen når vi jobbet på denne måten.
Jeg kan absolutt anbefale denne måten å jobbe med litteratur på. 
Min opplevelse var at arbeider med eventyret ble kilde til flere lekeverdner der barn og voksne var aktive deltagere i prosessen.
"Kom skal vi leke et eventyr" opplevdes i høyeste grad og jeg er ikke i tvil om at opplevelsen hadde ikke blitt den samme uten et bevist forhold til de valgene vi tok underveis.
Det var gøy, engasjerende og skapte rom for undring og samtaler om teksten.Jeg håper at nettop du tar deg tid til å leke et eventyr ❤️

Kommentarer

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. For en fin og inspirerende måte og jobbe med eventyr på. Det å kunne bruke et eventyr og være innom nesten alle fagområder i rammeplanen er kjempefin eksempel på at man ikke trenger å ha mange prosjekter på gang for å oppnå nettopp dette. Vi som har jobbet en del med barn og studert i fire år vet nå hvor viktig lek er for barna, og I rammeplanen står det at leken skal være en arena for sosial og språklig samhandling. Gjennom denne arbeidsmåten har dere ivaretatt leken og lekens verdi. Veg å formidle eventyr begir man seg i en fantastisk verden full av muligheter som dere har virkelig utnyttet har. Det blir gjentagelse på varierte måter. Jeg lurer litt på hvilken form for formidling av eventyret fenget barnegruppa mest ? Hvordan ivaretok dere medvirkning i denne prosessen? Var det noen barn som ikke virket interesserte i eventyret?
    For en fantastisk inspirasjonskilde dette innlegget er, takk for det Ragnhild !

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjelp meg!

Når omgivelsene vekker barndomsminner.❤️